fbpx

Vitadu Prievidza

Kde získať vitamíny zadarmo?

Možno nie každý vie o tom, že slnečné lúče sú pre nás životne dôležité. Dôvodom je vitamín D, ktorý nám slniečko ponúka úplne zadarmo!

 

Asi každý si zo školy pamätá mnemotechnickú pomôcku DEKA – vitamíny D, E, K, A rozpustné v tukoch. Kto nie, je o vedomosť bohatší. Tieto vitamíny sa podieľajú hlavne na metabolizme bielkovín, tukov a sacharidov a prispievajú k odolnosti voči chorobám.V posledných rokoch je z tejto skupiny najviac skúmaný vitamín D (kalciferol), práve pre jeho zásadné ovplyvňovanie celkového zdravia organizmu, prevenciu pred chorobami a rakovinou. Z približne 30 000 génov nachádzajúcich sa v našom tele ich ovplyvňuje až 3000.

 

Ako teda tento zázračný vitamín dostaneme do tela? Úplne jednoducho… Vyjdeme na slniečko a necháme sa unášať atmosférou teplých slnečných dní. Avšak nie z každého slnečného žiarenia si je naše telo schopné vyprodukovať vitamín D, konkrétne vitamín D3.

 

Slnečné žiarenie je zložené z asi 1500 vlnových dĺžok. Tými ,,zdravými“ sú pre nás UVB lúče . Dokážu preniknúť atmosférou len ak je slnko vo vyššom uhle ako 50° nad horizontom. Keď je nižšie, ozónová vrstva odráža UVB lúče a necháva prejsť len dlhšie UVA lúče, z ktorých nezískame vitamín D, ale vďačíme im za opálenie.
Otázkou je, ako zistiť, kedy je najvhodnejší čas na D-vitamínovú bombu a koľko si jej naservírovať. Kedysi sa šírila mylná predstava, že stačí 10-15 minút slnenia tváre a predlaktia denne. Štúdie však dokázali, že je potrebné mať odhalených aspoň 40 % pokožky na získanie dostatočného množstva vitamínu D.

 

Najlepším ukazovateľom potrebného času na tvorbu vitamínu D je naša pokožka. Ľudia svetlého typu, napríklad kaukazské typy, potrebujú približne 20 minút na slnku, aby dosiahli potrebnú dávku vitamínu D. Avšak ľudia s tmavšie pigmentovanou pokožkou budú potrebovať 3 až 6 krát dlhší pobyt na tom istom mieste, aby dosiahli rovnaké množstvo vitamínu D. Tmavá pokožka totižto pôsobí ako filter.

 

Keď si to zhrnieme, potrebný čas na slnku sa môže pohybovať od 20 minút až po 2 hodiny denne s percentom odhalenia kože aspoň 40. Keďže v zime to možné nie je, je to dôvod, prečo sme náchylnejší na choroby.

Samozrejme, treba sa slniť s rozumom a ako náhle pocítite pálenie alebo vaša koža začne chytať jemný ružovkastý nádych, skryte sa do tieňa.

Ako môžete pomôcť vyťaži zo slniečka čo najviac vitamínu D?

Nesprchujte sa – Ak sa zvyknete na dovolenke po opaľovaní osprchovať, robíte zle. Mydlami a gélmi zo seba doslova zmyjete prijatý vitamín D. Musíte mu to prepáčiť, ale je trošku pomalší a kým sa vstrebe do krvného obehu, trvá mu to až 48 hodín.

Nesnažte sa opáliť cez sklo – UVB žiarenie cez neho nie je schopné prejsť a tak prijímate len UVA žiarenie, ktoré preniká hlboko do pokožky a spôsobuje rakovinu kože a jej predčasné starnutie

Zvýšte konzumáciu rôznych semien, orechov, strukovín, mliečnych výrobkov, zeleniny, ovocia (aj sušeného) – konzumáciou zdravých tukov zlepšíte jeho vstrebávanie

Leto ešte len začalo, takže huráááá von – do prírodnej lekárne, kde sa za vitamíny neplatí!

Máte otázky?

Ak máte akékoľvek otázky ohľadom redukčného programu Vitadu, neváhajte a kontaktujte nás telefonicky, alebo vyplňte formulár a my sa vám za krátky čas ozveme. 

Vyplňte formulár